B i o g r a p h y

A native of Bonn, Gerrit Priessnitz is a regular guest conductor at the Vienna Volksoper and a number of European orchestras and opera companies. In 2018/19 he was Principal Guest Conductor at Theatre Chemnitz, made his debut in Spain with the Orquesta de Córdoba, returned to the Staatskapelle Halle and Opera Cologne. Hector Berlioz' "Romét et Juliette" under his direction received the Austrian Music Theatre Award 2018 as "Best Ballet production". 2019/20 marks his debuts at the prestigious Beethovenfest Bonn and with the Brandenburgisches Staatsorchester.

He has been closely associated with the Vienna Volksoper since 2006, where he has most notably conducted Mozart, Puccini and R. Strauss, in addition to works such as "Albert Herring", "Rusalka", "Der Freischütz", "Carmen", "Les contes d'Hoffmann", Henze's "Wundertheater", Krenek's “Kehraus um St. Stephan", Trojahn's "Limonen aus Sizilien", the world premiere of the ballet evening "Ein Reigen", and several operettas. Until 2011, he was also the artistic director of the Vienna Academic Philharmonic (WAPH) with regular concerts in the Musikverein and Konzerthaus.

Guest appearances abroad have brought him several times to Japan at Bunka Kaikan Tokyo and Aichi Arts Center Nagoya, as well as to the Bruckner Orchester and Landestheater Linz, Graz, Lucerne, Maribor, Bologna, and Bari. Priessnitz has also appeared with renowned German orchestras and opera houses including Bamberg Symphony, Aalto Theater Essen, Munich Radio Orchestra, Staatskapelle Halle, Symphony Orchestra Wuppertal, Nuremberg Symphony Orchestra, Robert Schumann Philharmonie Chemnitz, Württembergische Philharmonie Reutlingen, North German Philharmonic Rostock, Jena Philharmonic, Schwerin Festival, Theater Augsburg, among others.


In 2013, he conducted the premiere of Hans Werner Henze's "Pollicino" at the Vienna State Opera, a production that has been released on DVD. This was followed by a re-invitation to conduct "The Nutcracker" and Richard Strauss' "Josephslegende". At the Cologne Opera, he has led productions of "Ariadne auf Naxos", "Die Csárdásfürstin", "Rigoletto", "Die Fledermaus" and "The Turn of the Screw".

Gerrit Priessnitz has worked with some of the leading singers of our time, such as Piotr Beczala, Linda Watson, Vesselina Kasarova, Kurt Rydl, Jennifer Larmore and Klaus Florian Vogt. CD and DVD recordings of these performances and collaborations are available at SONY Classical and Unitel.

With a concert performance of Beethoven's "Fidelio" in 2014, he made his debut conducting the Dutch Radio Philharmonic Orchestra at the Concertgebouw in Amsterdam; with the premiere of Offenbach's "La Belle Hélène", he made his enthusiastically acclaimed debut at the Hamburg State Opera, where he later conducted "Carmen" at short notice.

2017 Gerrit Priessnitz joined the Opera and Conducting faculty of the Music and Arts University MUK of the city of Vienna.

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Photo: Barbara Pálffy

Der gebürtige Bonner ist regelmäßiger Gastdirigent an der Volksoper Wien und verschiedenen deutschen und europäischen Orchestern und Opernhäusern eng verbunden. In der Saison 2018/19 fungierte er als Erster Ständiger Gastdirigent des Theaters Chemnitz, mit der Robert Schumann Philharmonie debütiert er im Herbst beim Beethovenfest Bonn; auch am Pult des Brandenburgischen Staatsorchesters wird Gerrit Prießnitz 2020 erstmals stehen. Hector Berlioz' "Roméo et Juliette" unter seiner Leitung erhielt den Österreichischen Musiktheaterpreis 2018 als "Beste Ballettproduktion".

Der Volksoper Wien war er bereits von 2006 bis 2013 fest verbunden und hat dort Werke wie "Ariadne auf Naxos", "Salome", "Albert Herring", "Rusalka", "Der Freischütz", "Carmen", "Die Entführung aus dem Serail", "Die Zauberflöte", "Hoffmanns Erzählungen", "Roméo et Juliette", die Österreichische Erstaufführung von Henzes "Wundertheater", Trojahns "Limonen aus Sizilien" sowie Operette und Ballett dirigiert. Bis 2011 war er zudem Künstlerischer Leiter der Wiener Akademischen Philharmonie mit Konzerten im Musikverein und im Konzerthaus.

Gastspiele führten ihn mehrfach nach Japan, zum Bruckner Orchester und an das Landestheater Linz, nach Graz, Luzern, Córdoba, Bologna, Bari, den Seefestspielen Mörbisch  und zu verschiedenen deutschen Orchestern und Opernhäusern: Bamberger Symphoniker, Aalto Musiktheater Essen, Münchner Rundfunkorchester, Staatskapelle Halle, Sinfonieorchester Wuppertal, Württembergische Philharmonie Reutlingen, Norddeutsche Philharmonie und Volkstheater Rostock, Nürnberger Symphoniker, Jenaer Philharmonie, Nordwestdeutsche Philharmonie Herford, Schlossfestspiele Staatstheater Schwerin, Theater Augsburg u.a.


2013 dirigierte er an der Wiener Staatsoper die Premiere von Hans Werner Henzes „Pollicino“ - einer Produktion, die auch auf DVD erschienen ist und wurde sowohl für "Der Nussknacker" als auch für Richard Strauss' "Josephslegende" wieder eingeladen. An der Oper Köln stand er bereits bei "Ariadne auf Naxos“, "Rigoletto", "Die Fledermaus", "The Turn of the Screw", "Die Csárdásfürstin" und der UA "Je suis Jacques" zum Offenbach-Jahr 2019 am Pult.

Mit einer konzertanten Aufführung von Beethovens "Fidelio“ debütierte Gerrit Prießnitz am Pult des Radio Filharmonisch Orkest 2014 im Concertgebouw Amsterdam. Mit der Premiere von Offenbachs "La Belle Hélène“ gab er zudem sein von der Presse euphorisch aufgenommenes Debüt an der Hamburgischen Staatsoper, dem auch eine Einladung als Einspringer für "Carmen" folgte.

Nach seinem "mit Auszeichung" und Bestnote abgeschlossenen Studium an der Salzburger Universität "Mozarteum" bei Prof. Dennis Russell Davies, Prof. Jorge Rotter und Prof. Karl Kamper war er von 2001 bis 2005 Kapellmeister und Studienleiter am Theater Erfurt.

Seit Herbst 2017 bekleidet Gerrit Prießnitz einen Lehrauftrag für Oper an der Musik und Kunst Privatuniversität MUK Wien.

© 2014 by Gerrit Prießnitz

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